dinsdag 12 april 2011

Amber praat met Lisa


Ralph wordt door moeder Arents meegenomen naar de tandarts. Amber blijft bij Lisa en Jayden. Jayden is naar zijn kamertje, Lisa en Amber zitten samen in de huiskamer. “Ik dacht dat Ralph me uitlachte.. en toen werd ik pas echt kwaad !” Amber peutert wat chips uit het schaaltje wat tussen haar en Lisa in staat. Ze zucht. “Ralph vond het eerst maar stom dat ik schoenen met hoge hakken ging dragen, maar hij zei dat het hem helemaal niets meer kan schelen ! Nou ja, ..” ze haalt haar schouders op. “Zolang ik maar door blijf gaan met voetbal vind hij alles best ..” Lisa glimlacht.. “Je bent ook super goed !” “Door dat gedoe, op school.. en met mijn kleren en schoenen werd ik ineens bang dat we misschien we geen vrienden zouden blijven .” “Natuurlijk wel ..” reageert Lisa resoluut. “Jullie vriendschap is hartstikke waardevol. Er kunnen momenten komen dat ’t knokken is, maar.. nee..Jullie vriendschap is veelte sterk. Jullie zijn echte vrienden ! Misschien komen jullie niet bij elkaar in de klas, maar je kan en mag niet denken dat je vriendschap dan misschien wel verwaarloost !” Amber hoort de woorden van Lisa. Tjonge, dat klinkt allemaal heel verstandig. En ze heeft gelijk ! Het is fout om zulke dingen te denken. “Ik snap wel dat je daaraan denkt. Want, het is allemaal best spannend natuurlijk ..” “Ja.. en ik dacht ook aan jou ! Jij was vroeger goed bevriend met Maud, maar daar iets niets meer van over .” Nu blijft Lisa even stil. “Dat weet ik wel.. maar onze vriendschap is nooit zo diepgaand geweest. Veel meer oppervlakkig .. Kijk, jou broer,  iedereen die ’s avonds in ’t speeltuintje komt chillen, zie ik wel als mijn vrienden. Maar, dat is echt chillen.. Je praat niet over vertrouwelijke dingen
enzo… .” “Je hebt ook verschillende soorten vrienden. Schoolvrienden, fietsvrienden, vakantie vrienden, beste vrienden.. alles kan !” merkt Amber op. “Op school rookte ik weleens een sigaretje met Koen ..” “Ja, dat zou je een rookvriend kunnen noemen !” Amber lacht. Gezellig, Lisa is echt een leuke meid ! “Ralph is mijn bff, en dat is hartstikke fijn ! Ik begrijp wel dat je dat misschien weleens mist ..” “Mmwah ..” Lisa rommelt door het bakje met chips. “Ik ben gewoon niet zo ’n goede vriendin !” Amber reageert meteen. “Natuurlijk wel ! Je bent hartstikke gezellig ..” “Ja, maar ik haar shoppen.. en soms ben ik gewoon liever alleen. Voor een vriendin moet je altijd bereikbaar zijn ..” verzucht ze. “Ja ..” Amber haalt haar schouders op. “Maar dat gaat gewoon vanzelf .” Lisa pakt een grote hand chips. “Met de meiden hadden wij op de basisschool best vaak ruzie, en regelmatig was ik het met het ene eens en Maud met het andere.. maar goed, die ruzie ’s loste zich vanzelf op. Nou ja, van lieverlee groeide we meer en meer uit elkaar. En we zaten dan wel niet bij elkaar in de klas, maar dat is alleen maar pijnlijk ..” verteld Lisa eerlijk, terwijl ze haar mond vol propt met chips. “En toen raakte ik bevriend met Ilse. En we hadden altijd veel lol, enzo.. maar nu kijkt ze me niet meer aan !” “Echt stom.. vervelend lijkt me dat ..” Lisa knikt en haalt haar schouders op. “Best wel .” bekend ze. “Maar goed, laat ik er maar niet depressief van worden.. ..” Amber glimlacht. “Zo eerst maar een peukje, dat lost al heel veel op ..” “O ja ..” lacht Amber. “Dat zal wel ..Was ’t trouwens een beetje leuk, die post ?” “Ja .” antwoord Lisa. 
“Best relaxed eigenlijk ..” “Mooi .. .” Amber denkt na.. zou ze vertellen dat ze Lisa daarnet zo behulpzaam vond ? “Daarnet was je trouwens super behulpzaam ..”  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten