woensdag 28 november 2012

1. De telefoon was een aantal keer over gegaan. Rudy , een vader van 4 kinderen, nam op. “Met Rudy Duinmond .” zei hij straf. “Met Angelique Verschuur .” klonk het aan de andere kant van de lijn. “U hoeft niet te schrikken, maar u spreekt met de politie ..” Het verbaasde Rudy. En zijn vrouw Corry keek hem vragend aan. “Ja .” zij hij voorzichtig. “Bent u de vader van Matthijs Duinmond ?” “Ja .” zei Rudy opnieuw en hij voelde zich opgelucht worden. “U zoon zit bij ons het politiebureau, U kunt hem komen halen ..” “Maar waarom ?” vroeg Rudy verbaasd. “Dat wordt u uitgelegd ..” Een moment later legde Rudy de telefoon op de tafel. “Waarom weet ik niet, maar ik moet mijn zoon gaan halen op het politiebureau .” Rudy duwde een kus op de mond van Corry. “Ik ga gauw. Tot straks .” Hij had tevergeefs gebeld. Al enkele uren was hij wakker. Corry ook. Ze maakte zich zorgen. En jawel.. een medewerker van het politiebureau aan de andere kant van de lijn ! Rudy was benieuwd. Hij reed naar het politiebureau. De reis duurde een paar kwartier. Rudy ging het politiebureau binnen en werd naar een kamertje gestuurd. En daar zat zijn zoon : De 17 jarige Matthijs. Politie agente Angelique gaf Rudy koffie en liet hem naast zijn zoon plaats nemen aan een grote tafel. Toen moest zijn zoon vertellen. En dit was zijn verhaal : Rudy luisterde aandachtig. “Barry , onze Bob, was nogal bezopen. Hij viel haast in slaap en het ging echt niet goed. Ik heb het stuur gegrepen en de auto op de vluchtstrook weten te rijden. Ik heb Barry gedwongen om op bijrijdersstoel te gaan zitten en ik heb het stuur van hem overgenomen. Barry sliep meteen. Ik kan al aardig rijden dat weet u.. en ik had ook wel gezopen, maar ik voelde me nog helder. Alleen.. ik werd nogal afgeleid, dus het rijden kostte me moeite. De 1 moest kotsen, de ander pissen. Ze zaten te schreeuwen en.. Nou ja, Toen werden we aangehouden door de politie. Ik moest blazen en ik had natuurlijk geen rijbewijs.. Daarom zit ik hier. Ik heb een verklaring afgelegd, en ik ben in slaap gevallen …” “Zo ..” zei Rudy langzaam. Hij keek naar Angelique. “U zoon heeft ongelukken voorkomen , maar hij is strafbaar. Dubbel strafbaar : rijden zonder rijbewijs en onder invloed is verboden ! Echter we laten het dit keer bij een flinke waarschuwing , U kunt u zoon mee naar huis nemen .” Rudy was opgelucht, maar reageerde streng. Matthijs kreeg 2 paracetamol en een kop sterkte koffie. Daarna Rudy nam zijn zoon mee naar de kerk. Matthijs had last van slaap, en was blij dat hij een slaapkwartiertje had. Na de dienst vroeg hij om de sleutels En vliegensvlug drong hij met “Sorry .” en “Pardon .” door de mensenmenigte. Vliegensvlug rende hij naar huis, want hij moest nodig poepen. Daarna zakte hij brak op de bank en na een paar boterhammen kroop hij in zijn bed. Streng als Rudy was stuurde hij zijn zoon ’s avonds opnieuw naar de kerk. Dit keer mocht hij bij wat maatjes op de achterste bank schuiven. Met name voor een noodgeval toiletbezoek, Maar dat gebeurde niet.

2 opmerkingen:

  1. Hoe kom je erop? Niet echt mijn favoriete verhalen hoor :) Wat een prachtige foto, die vlinder op de herfstkrokussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kun jij mooi schrijven zeg! Geen leuk verhaal, maar het raakt me wel!

    BeantwoordenVerwijderen