zaterdag 30 april 2011

Koninginnedag

"Ik ga even een peukje roken ." laat Rik weten, net voor ze vertrekken. Hij staat op en haalt zijn sigaretten te voorschijn. Moeder heeft een dienblad gehaald. Ze ruimt de mokken en de schoteltjes op. Koffietijd is voorbij, het is tijd voor actie !




"Ik was gisteren om kwart voor 7 thuis. En om 7 uur lagen we onder wol... ." verteld Daniël, als ze langs de kleedjes van de vrijmarkt lopen. Met de vrijmarkt beginnen ze vandaag. "Nou ja, om kwart voor 12 werd ik wakker, maar.. ik ben toen nog echt even 't bed in gekropen ." Het muziekkorps speelt vrolijke 'oranjeliederen'. Veel mensen dragen een oranje hoed en t - shirt. Het is flink druk ! "Om half 3 was ' ie net uit bed, luilak !" verteld Tessa met een glimlach. "Kijk, Patries.. barbies ." "Interesse ?" informeert Matthias, met een hoofdknik. Zijn armen verdwijnen rondom het lichaam van Marieke. "Nee, dankje ." antwoord Patricia rustig. "Wij hebben ook weleens spulletjes verkocht, weet je nog, Tessa ?" "Ja, duh ." protesteert Tessa meteen, waarbij ze Daniëls hand pakt. "Op de jaarmarkt !" De meisjes lachen. "Kijk !" wijst Rik. "Zo 'n robot had ik vroeger ook .." Tessa en Patricia beginnen harder te lachen. "O nee, he !" roept Patricia. "Een furby !" "Had jij zo 'n ding ?" informeert Marieke nieuwsgierig. Patricia knikt. "Ja ! Afschuwelijk.. ." rilt ze. Marieke wijst ook. "Zo 'n poppenmaxicosie had Nienke vroeger ." verteld ze. Daarin is Niels wel geintereseerd. Jammer, dat Marieke er verder niet opin gaat. "Ik verbaas me telkens weer over die troep, die hier verkocht ! Sommige dingen zijn gewoon kapot.. of versleten ." "Maar, je verdiend er tenminste wel lekker mee ." er komt een jongentje voor hen staan. "Ik heb voetbalplaatjes en plipo 's ! Die van me zus, hoor... want ik spaar nogsteeds ! O ja, ik heb ook funkybeans en streetbeans .. kijk, maar .." "Leuk ." reageert Rik kortaf. "Daar heb ik toch niets aan ?" Het jongentje haalt zijn schouders op. "Dan niet ." mompelt hij. "Joh !" Patricia geeft hem een duw. "Doe niet zo onaardig.. dat ventje probeert zijn best te doen ! Hij kan toch ook niet weten dat jij geen voetbal liever hebber bent, zoals mijn broetjes bijvoorbeeld. Trouwens .." ze staat prompt stil en kijkt eens naar de voetbalplaatjes die het jochie haar laat zien. "Mijn broertje zal 't wel heel leuk vinden .." bedenkt ze hardop. "Hoe duur kost het ?" ze vist haar portemonnee al uit haar rokzak. "Alles voor 5 euro ." antwoord het kereltje. "Nee .." zegt Patricia dan.. ze schud haar hoofd. "Laat trouwens maar. Wij hebben ook genoeg van die troep .. streetbeans, troetels .." "Jawel, joh .." protesteert Tessa dan. ""Neem er anders gewoon 10 .. ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om de hele dag met die troep te zeulen, maar misschien heb je vanavond spijt .." "Nee .." stug loopt Patricia door. "Naja, wat jij wil .." Tessa geeft het al op. Maar, Daniël blijft wel nog even staan. "Doe d 'r maar 15 ." zegt hij. "Ik geef je er 1, 50 voor ." handelt hij. "10 cent per stuk. Dat vindt ik een eerlijke prijs ."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten