zaterdag 11 juni 2011

Thijmen ontmoet Meike


(apenheul)

Hoofdstuk 1
- Thijmen ontmoet Meike -
Met veel kabaal komen de leerlingen van 4 – vmbo lokaal 003 uit. “Zeg, ga je mee naar Maaike ?” het is Mitchell Brand die het vraagt aan Thijmen Jansen. Maaike is een cafetaria vlakbij het Willem van Oranje College. "Ik heb het volgende uur les ." maakt Thijmen kenbaar , terwijl hij zijn tas dicht ritst. "We gaan met een hele club. Ik heb het 5de en de pauze vrij .” “Ik heb wiskunde .” reageert Thijmen bedeesd. “Ik ook. Maar Huinnink valt uit !” protesteert Mitchell meteen, hij lijkt het dom te vinden dat Thijmen denkt dat hij les heeft. “O nee ..” Mitchell herstelt zich zelf. “Jij hebt de Koning .” “Spijbelen gaat niet ." legt Thijmen uit. "Want wiskunde is mijn slechtste vak. En, ik wil wel slagen ." Dat begrijpt Mitchell wel. “Nou, doei dan .” Gauw loopt hij bij Thijmen vandaan. De blonde, tamelijk lange, vrij gespierde, maar slanke jongen dumpt zijn tas op de groene stoeltjes, tegen over het trappenhuis, en ploft er zelf naast. Balen, eigenlijk heeft hij wel zin in een rustig relax uurtje.. Maar ja, wiskunde is echt belangrijk. Bovendien, de Koning is best een fijne vent.. en de clusterklas is ook gezellig. Een grote groep leeftijdsgenootjes verdwijnt de garderobe in. Zij zijn de leerlingen van Huinnink, een norse en al oudere wiskunde docent, en hebben dus allemaal het 5de vrij. De Koning is een nieuwe en jonge docent en, bovendien, flink populair onder de meiden. Hij is, wat je noemt, 'knap' en, ook niet onbelangrijk, vrijgezel. Toch, kan hij het nog niet winnen van Van Leeuwen... Een man met zo 'n groot hart, nee, die vind je nergens. Gerard van Leeuwen geeft inmiddels al 22 jaar Nederlands. Ontzettend veel leerlingen heeft hij al les gegeven, en hij kan er maar geen genoeg van krijgen. En dat is maar goed ook, want hij heeft nog 23 jaar te gaan... Dan is hij, immers, 'pas' 67. Thijmen ritst zijn tas open.. Eigenlijk moet hij nog wat huiswerk maken, maar..



Hij gaat staan en stapt het toilettenhok in. Hè , bah.. de wastafel zit verstopt... Dan maar even naar het damestoilet, besluit hij. Met een zwaai duwt hij de rode deur open. "Au .." schrikt een meisjes stem. "Sorry .." verontschuldigd Thijmen zich snel. Er komt een meisje te voorschijn. "Ja .." legt hij, een tikkeltje stamelend, uit.. "De wastafel is verstopt. Ik dacht, laat ik die van de meiden even gebruiken .." Wat ongemakkelijk blijft hij tegenover het meisje staan. "Ja, tuurlijk .." Het meisje stapt opzei. "Echt vervelend .." Thijmen draait de kraan open. Uit zijn broekzak haalt hij een klein tubetje gel. Het meisje stapt de wc 's uit. "Hé, gaat het ?" vraagt Thijmen gauw. "Duwde ik de deur tegen je gezicht ?" "Tegen me neus .." antwoord het meisje, een beetje verlegen. Thijmen kan zich niet herinneren dat hij het meisje ooit eerder heeft gezien. Ze ziet er wel erg leuk uit, zeg ! "Hé, Thijmen.. wat is dat nou ? Je hebt toch wel helder dat je in het damestoilet bent, mag ik hopen ?" Het is Van Leeuwen, die lachend zijn hoofd op de hoek steekt. "Pardon ." verontschuldigd hij zich, tegen het meisje, waar hij bijna tegen aan botst. "Jahoor .." Thijmen wrijft over zijn achterhoofd en stopt het tubetje gel weer in zijn broekzak. "De boel, daar, zit weereens verstopt ." legt hij uit. "Dat hoor ik vaker. Vervelend.. Ik zal 't eens voorleggen... Daar moet wat aangedaan worden !" Van Leeuwen knikt, kijkt even opzei naar de jongenswc 's en draait zich daarna. "Ja, precies .." zegt Thijmen, instemmend. Van Leeuwen gaat de lerarenkamer in. "Hé .." Het meisje loopt achter Thijmen aan. "Ik zoek de mediatheek .." zegt ze. "De mediatheek ? Heb je die nog nooit gezien ?" Thijmen weet niet wat hij hoort. Het schooljaar is inmiddels alweer ruim 2 maanden oud.. ook al ben je een brugger, de mediatheek moet je nu toch wel weten te vinden ! "Sorry .." Het meisje lijkt wat ongemakkelijk. Ze lacht.. "Ik ben net nieuw hier. Ik ben vorige week verhuist ." legt ze uit. "O !" Dat verklaard heel veel. Thijmen drukt zijn hoofd in zijn nek. "Op de tweede verdieping ." legt hij uit. "In welke klas zit je ?" Hij grijpt ook meteen zijn kans. "3 havo ." antwoord het meisje. "En jij ?" Mooi, ze lijkt wat te ontspannen.. merkt Thijmen. "4 gt. Examenjaar, dus ." antwoord hij kort. "Ik ben Thijmen ." hij geeft het meisje een stevige hand. "Meike ." Maaike, flitst het door Thijmen heen. Daar zijn zijn klasgenoten. 'Maaike' is lekker, maar 'Meike' is fantastisch. "Wie was die leraar ?" vraagt Meike, nieuwsgierig. "Die lijkt me aardig ." "Van Leeuwen .." antwoord Thijmen. "Maar, je kunt beter voor De Koning kiezen, die is knap en vrijgezel ." "Ik val eigenlijk op blond ." Meike glimlacht, kleurt wat rood, en gaat zitten. "Mag ik ?" vraagt ze. "Ja, tuurlijk !" Thijmen voelt zich opgelucht. Blond ! Eindelijk... Het lijkt als de meiden ineens allemaal op zoek zijn naar mannelijke brunette. Boft hij even.. Zijn gedachten flitsen een moment naar een droom. "Van Leeuwen geeft Nederlands ." Thijmen zet zijn tas op de vloer en gaat eens lekker zitten. Meike knikt. "Op het vmbo ." legt Thijmen uit. "En die de Koning ?" Bah, zou ze dan toch ? "Dat is mijn wiskunde docent. Hij is vrijgezel en alle meiden zijn dol op hem ." verteld Thijmen, met een lach. "Maar, hij is niet blond.. of begreep ik dat verkeerd ?" Thijmen knikt."Klopt ." knikt hij.
"Hé, Meike .. kom 'is ."
"Ja, zo !" roept Meike, naar de meiden die haar wenken. "Die zitten bij in de klas ." legt ze uit. "Die helpen me ook wel naar de mediatheek. Sorry, hoor .. ik voel me nogsteeds stom ." Dat snapt Thijmen niet.. "Stom.. O, wacht ." Het dringt al tot hem door. "Dat je me vroeg waar de mediatheek was. Dat geeft niet ..Is dit je eerste dag, eigenlijk ?" "Ja ." Meike knikt. "Maar ik ga. Goed ?" ze gaat staan. "Ja, best.." Nuchter zakt Thijmen onderuit. Meike loopt weg. "Doei !" groet ze hem lachend. Thijmen kijkt haar na. Ze is blond, slank.. hij zucht. Wat wil je nog meer ! Meike... Meike ... dreunt het in zijn hoofd. Haar hoofd, haar lichaam, haar persoonlijkheid, Thijmen klemt het vast in zijn gedachten. Hij weet zeker dat hij dit meisje beter wil leren kennen !
Enige tijd later schuiven de leerlingen van 4gtWI het wiskunde lokaal in. Thijmen is nogsteeds niet bijgekomen van het afgelopen kwartier. Meike. Hij blijft maar aan haar denken. Ze heeft een diepe indruk op haar gemaakt. En nu ? Moet hij het delen met Joanne ? Joanne is zijn nichtje, en een goede vriendin. Maar, wat zal haar reactie zijn ? Ze zal wel gelijk denken dat hij verliefd is. Geschrokken blijft Thijmen een moment staan. Verliefd ! flitst het door hem heen. Is hij verliefd ?
In de clusterklas zitten vier leerlingen uit dezelfde familie. Twee neefjes, en twee nichtjes. Het zijn : Thijmen Jansen, Sam Kats, Joanne Middelkoop en Judith Veenstra. Alle vier zijn ze kleinkinderen van Johannes en Tanja Middelkoop. Hoewel ze allemaal het zelfde niveau volgen is wiskunde de enigste les, waar ze met z ’n vieren samen zijn. Daarom is iedere les een beetje ‘familiereünie’. Sam en Judith zitten helemaal achterin het lokaal. Thijmen schuift achter Joanne langs.. Hij zit naast het raam en voor Sam, die langste is. De leerlingen leggen hun boeken op tafel. Ook Thijmen, die zich realiseert dat hij zijn huiswerk niet meer heeft afgemaakt.
“Ik had ook wel vrij gewild .” verzucht Sam, hij ondersteunt zijn hoofd met zijn hand. De les begint met de huiswerkcontrole… Ondertussen kunnen de leerlingen dan gezellig even kletsen. “Bijna iedereen is naar Meike .” merkt Thijmen, niets vermoedend op. Judith haakt er op in.. “Meike ?” lacht ze. “Welke friettent is dat ?” Vanzelfsprekend lachen Sam en Joanne ook. “Maaike .” Thijmen verbetert het misverstand. Hij vraagt zich af om hij onduidelijk was of,.. of hij Maaike, inderdaad, Meike heeft genoemd. Pas maar op ! zegt hij tegen zichzelf. “Jongens, mag ik ook jullie huiswerk even zien ?” De Koning verstoort hun gesprek. “Huiswerk ?” reageert Thijmen, alweer, onnozel. “Meike, huiswerk …waar zit jij met je gedachte ?” Het is weer Judith die er op in haakt. Ze is de oudste, aan het eind van de week wordt ze 16. “Bij een meisje, misschien .” Thijmen schrikt, maar bedenkt zich dan dat De Koning Meike niet kan kennen. Ze is immers splinternieuw ! “Kent u een Meike dan ?” Judith kijkt haar leraar eens aan. Nu schrikt Thijmen weer. Stel je voor dat hij haar wel kent. Terwijl hij de schriften bekijkt, kletst De Koning gezellig met zijn leerlingen mee. “Een van mijn nichtjes heet Meike.. Maar ..” De Koning wijst. Nu is hij professioneel. “Dat had beter gekund, hé, Thijmen ! Kom naar de les even bij me …” Klinkt zijn verzoek. “Heb je het niet gemaakt ?” Terwijl de Koning wegloopt buigt Sam zich naar voren. “Niet af .” bromt Thijmen, die nogsteeds met zijn ‘foutjes’ bezig is. “Maar vertel ..” Joanne kijkt heel nieuwsgierig. “Wat ?” Thijmen pakt een pen. “Heb je een leuke meisje gezien ?” Joanne neemt geen genoegen met zijn korte ‘antwoord’. “Nee .” ontkend Thijmen vlug.
“Ja, dus !” beslist Judith. “Dat nee, dat was veelte resoluut ! Kom op.. geef maar toe, Thijm !” “Hoezo ? Nee ..” Thijmen schud zijn hoofd. “Ach, een ontkenning .. Spannend. Wie is het ?” polst Judith door. “Heet ze Meike ?” “Kappen !” verzoekt Thijmen zijn nichtjes doordringend. Hij weet dat hij lachen moet; gewoon meedoen. “Ik heb jullie toch ?” verzint hij vlug. “So what ?” protesteert Joanne meteen. “Met ons kun je niet trouwen. Come On ..” dringt ze aan. “Vertel nou ..” Maar Thijmen zwijgt.
De klas moet aan het werken.. eerst is er de nabespreking van het huiswerk, daarna bespreken ze de nieuwe lesstof. Uiteindelijk gaan ze zelfstandig aan de slag. Thijmen probeert zich te concentreren op de opgave, maar hij wordt telkens afgeleid door Meike. Haar vriendelijke gezicht, haar slanke taille, haar benen… hij kan het maar niet vergeten. Joanne schuift een stukje naar hem toe. Ze zet haar pen in Thijmen schrift… LOVE, schrijft ze… met daar bij een vraagteken. “Kap – pen .” commandeert Thijmen. Hij trekt zijn schrift opzei. Maar, Joanne buigt zich over het schrift heen. Ik zeg niks, schrijft ze vlug en haast onleesbaar. Gauw gaat ze verder met het werk in haar eigen wiskunde – werkboek. Vanmiddag, beslist Thijmen.. als ik iets zeg, dan vanmiddag. Hij kijkt opzei, en weer naar het bord. Sam trapt tegen zijn stoel. “Wie is het ?” fluistert hij duidelijk. “Hou nou eens op, oké ?” geïrriteerd draait Thijmen zich om. Het plotselinge geroezemoes komt als geroepen…Tenminste. “Ik weet het dus echt zeker. Je bent verliefd .” Judith kijkt Thijmen even aan en lacht triomfantelijk. Thijmen vraagt zich af of hij iets moet loslaten. .. Waarom niet ?, zegt een stemmetje in zijn hoofd. Absoluut niet, roept een andere stemmetje. Tja, het heeft beide zo ’n zijn consequenties. Vooral omdat het zelf allemaal nog niet geordend heeft. Want, wat is er nou eigenlijk gaande ? Wat zijn de feiten ? Simpel. Hij heeft een meisje gezien, wat hij leuk vind. Punt. Leuk vind, dat is alles… Hoewel ?!
Het is tijd om te lunch.. Thijmen plukt zijn boterhammen uit zijn tas. Hij draait zich gedeeltelijk en kijkt naar Sam. “Eigenlijk zal best wat kunnen bestelen.. Er is vast wel iemand die een broodje hamburger voor me wil mee nemen .” “Ja, goed idee… Ik zou m ’n lunch wel willen ruilen voor portie friet, en twee broodjes hamburger ! Daar ben ik eigenlijk helemaal aan toe .” Thijmen pakt zijn mobieltje. “Ik zou Mitchell even smsen .” laat hij weten. “Om 1 uur kunnen ze ondertussen wel terug komen, dan hebben we mooi nog een kwartiertje over.. Nou, wat wil je ?”
Sam kijkt even bedenkelijk. “Doe maar een broodje hamburger .” beslist hij. Hij schud zijn hoofd. “Ik ga m ’n brood niet weggooien. Ma heeft het speciaal voor me klaargemaakt !” Hij tovert een boterham met kaas tevoorschijn. “En jullie ?” Thijmen kijkt even naar Judith en Joanne. Judith weigert het aanbod, terwijl ze haar broodtrommel op haar tafeltje zet.. “Ik blijf liever gezond .” “Lekker .” antwoord Joanne, in eerste instantie, “Maar, bedankt .” Ook goed, denkt Thijmen, waarna hij het smsje tikt.
“Thijmen …” De Koning wenkt Thijmen naar zijn bureau, als de leerlingen het lokaal verlaten. “We zien je beneden, oké ?” zegt Joanne vlug. Braaf stapt Thijmen naar het bureau. “Ga even zitten .” knikt De Koning. Thijmen hijst zich op een tafeltje, vlak voor het bureau. De deur wordt gesloten, en de Koning zet zijn koffie opzei. Hij kijkt Thijmen aan.. “Je huiswerk een keertje niet afmaken.. oké, maar ik raad het jou niet aan, Thijmen ! Wiskunde is je slechtste vak... en jij hebt het huiswerk nodig ! Want, jij wilt straks met een diploma deze school verlaten en dat willen wij ..” Thijmen knikt. “Daarom was ik hier ook .” bekend hij. “D ‘r werd aan me gevraagd of ik meeging naar Maaike. Maar ja ..” De Koning knikt. “Ik ben blij dat je niet voor het spijbelen hebt gekozen. Echt ! Ik weet dat je het kan, maar.. jij moet hard werken voor die 6 op je eindlijst !” Thijmen glimlacht. “Met een 6 zou ik zo blij zijn !” verklapt hij. “Ik zie dat je best doet, en.. die 6 komt er als je op deze manier verder gaat ! Want, het zal misschien zo nu en dan wat moeite kosten, maar, op den duur ga ’t begrijpen. En onthoud : Ik kan je helpen ! Als je vragen hebt : kom dan naar mij toe !” Thijmen belooft het meteen. “Ja, natuurlijk !” “Fijn, dankjewel.. Thijmen ! Voor deze keer ..” De blik in zijn ogen is streng.. “Zie ik het door de vingers, maar, de volgende keer, en ik hoop niet dat dat nodig is, noteer ik het op de huiswerklijst en krijg je extra huiswerk. En vraag dan niet waarom, want dat is, omdat : wij willen dat je slaagt .” Thijmen knikt. “Prima ..” hij schuift van de tafeltje af en ontdekt een aantal meiden die rondhangen voor het lokaal. “Tot ziens !” Thijmen loopt naar de deur en duwt de deurklink naar beneden. “Dag, Thijmen ! En…eh.. kun je misschien een poging wagen tot het wegsturen van die meiden ?” De Koning verzoekt het met een lach, maar wat lijkt geïrriteerd. “U bent een hype meneer .” laat Thijmen hem weten, zonder verder op zijn verzoek in te gaan.
Thijmen duwt de deur open en stapt het plein op. Naast de deur vind hij Sam. Sam leunt tegen de ramen van de garderobe. “Ah, fijn .. daar komt Mitchell .” Thijmen hoort wel wat Sam zegt, en hij ziet Mitchell ook naar hen toe komen, maar zijn ogen zoeken Meike. “Kijk eens .” Mitchell duwt Sam het plastictasje in zijn hand. “Bedankt man !” Sam werpt een blik in het tasje. “Hier .” hij overhandigd Mitchell 5 euro. “Bedankt, eetse ..” Mitchell gaat meteen binnen. “Jij hebt besteld en n ik betaald, hier ..” Sam drukt Thijmen zijn hamburger in zijn hand. “Oké !” Thijmen vindt het, vanzelfsprekend, geen probleem. “Waar is de rest gebleven ?” informeert hij, vlak voor zijn eerste hap. “Judith en Joanne ?” Sam reageert met een vraag, die hij meteen beantwoord. “Judith bleef in hal, en Joanne komt zo, als het goed is.. Ze moest even naar de wc ..” Sam haalt zijn schouders op. “En, straf gehad ?” vraagt hij belangstellend. “Nee ..” is het antwoord van Thijmen. “De volgende keer krijg ik extra huiswerk .” Met een zwaai wordt de buitendeur open geduwd. Een grote groep jongens, en ook wat meiden, komt het plein op. “Hé Jesse !” Sam heeft hun neefje ontdekt. Jesse, de jongste zoon van ome Peter en tante Marjolein, is nu 14 en zit in een 3 kader klas. Jesse draait zich om.. “Hoe laat ben je uit ?” vraagt Sam met stemverheffing. “8ste .” antwoord Jesse kort. Hij wil zich alweer draaien. De jongelui heeft blijkbaar haast. “Ik ook !” Sam steekt zijn duim op. “Fiets je mee ?” informeert hij gauw. “Ja ! is goed ..” Jesse heeft echt geen tijd voor een uitgebreid gesprek. Zijn klasgenoten zijn nu belangrijker ! Joanne komt naar buiten. Ze heeft een flesje water in haar hand. “En, smaakt het ?” vraagt ze meteen. Joanne ’s vraag wordt beantwoord met twee knikkende hoofden, die allebei in hun broodje happen. “Ja dus .” is daarom haar conclusie. “Mm ..” Thijmen haalt zijn broodje bij zijn mond vandaan. “De volgende keer krijg ik extra huiswerk, maar nu kwam ik er met een waarschuwing vanaf. En of ik misschien een poging tot het wegsturen van de meiden voor zijn lokaal wilde wagen !” “Nou ja ..” Joanne begint gelijk al te lachen. “Heb je dat gedaan ?” “Nee, ik heb hem maar wel even verteld dat hij een hype is.. dat leek me wel verstandig !” “Meen je dat ?” Lachend schud Joanne haar hoofd. “Knappe jongens houden ook altijd hun ogen gesloten. Zo stom !” “Begin jij nou ook al ?” Thijmen hoort de irritatie in zijn stem. “Nee, lieverd ..” Joanne komt naar hem toe. Ze slaat haar arm om zijn nek. “Ik ben nogsteeds gek op jou ! Dat weet je toch ?” Gauw geeft ze hem een kusje in zijn nek. “Mooi !” Thijmen moet bekennen dat hij blij is dat Meike niet in de buurt is. Stel je voor… Stel voor dat ze dit gezien had. Nee, stop ! denkt hij dan. Hij mag er dan wel een beetje hoteldebotel van zijn, maar, wie zegt dat hij indruk op haar heeft gemaakt ?



Na het 6de uur fietsen Thijmen en Joanne samen naar huis. Het waait wat en de zon schijnt. “Maar, ..” Joanne kijkt opzei. “Weet je zeker dat je geen leuk meisje hebt ontmoet ?” Thijmen zucht. Hij schud voorzichtig met zijn hoofd. “Ik wil best geloven dat je je gewoon vergiste, hoor.. maar je doet, deed, zo verdacht ! Het is jammer dat ik niemand ken die Meike heet, want anders had ik het wel geweten .” Thijmen glimlacht.. “Nieuw ..” mompelt hij onverstaanbaar. “Wat zei je ?” Verrast haakt Joanne er meteen op in. “Bestaat ze ? Bestaat er een Meike ?” Thijmen zucht heel diep. “Ja ..” bekend hij dan. “Ze is nieuw. Ik heb haar toevallig ontmoet. Vanmiddag. Heel gênant.. ik duwde de pleedeur tegen haar neus !” “Wat ?” Joanne weet echt niet wat ze hoort. “De pleedeur ?” Dat begrijpt ze helemaal niet. “Ik wilde mijn handen even wassen, maar de wastafel zat verstopt.. dus, dacht ik : dan maar even naar het meiden – toilet .” “Hè, bah .. Hoezo ? Had je zitten ..? Je weet wel ..” Joanne heeft meteen een heleboel vragen. “Nee .” is het antwoord op de laatste vraag. “Het is sowieso fris om je handen even te wassen en, ik wilde m ’n haar even doen.. Maja ..” Hij haalt zijn schouders op. Joanne begint te lachen.. “Vertel eens meer ..” smeekt ze. “Dit is zó leuk !” “Als je je mond maar houdt !” dreigt Thijmen vlug. “Maar goed ! Ik vond haar wel leuk,en ik kon haar niet.. dus, ik was wel nieuwsgierig. Ze was nieuw, net verhuist, en wilde weten waar de mediatheek was. Dat vond ik eerst natuurlijk super vreemd !” Joanne knikt. “Ja, duh.. Maar toen ?” “Toen ik nog voor spiegel stond kwam, heel toevallig, Van Leeuwen polshoogste nemen. Of ik ’t wel helder had ! Ik heb haar daarna direct op de Koning getipt, maar ze valt dus op blond, zei ze meteen !” “Wow ! Da ’s mazzel !” roept Joanne uit. Enthousiast kijken haar ogen Thijmen aan. “Het lijkt of er tegenwoordig nog maar één man bestaat.. En ik weet dat het stom is, maar ik irriteer me er gewoon aan .. .” “O, joh ..” Joanne haalt haar schouders op. “Dat is helemaal niet stom ! Ik ben blij dat je dat zegt.. Ik weet ’t niet… Ik heb dat ook wel, volgens mij ..” Thijmen glimlacht.. “Dat zal wel .” knikt hij een tikje ongelovig. “Nee, serieus.. het houd me gewoon bezig. Er zijn zoveel meiden die het alleen nog maar over De Koning hebben… Ik was eerst ook een beetje hoteldebotel, maar dat was gauw over ! Ik weet dat ‘ ie knap is, aardig en goed les geeft. Maar, geef mij van Leeuwen maar. En dat nog ’t meest stom : er valt helemaal niets te kiezen ! Het zijn twee heel verschillende mannen, die allebei hartstikke anders zijn !” Thijmen hoort de felle ondertoon in Joanne ’s stem. “Sorry ..” mompelt ze dan. “Dat moest er even uit .” Thijmen grijnst. Tevreden merkt hij op : “Zo zie je maar weer dat het niet verstandig is om frustraties op te kroppen !”
Een minuut of 10 later komt Thijmen thuis. De tuin is leeg.. Het ‘buitenzit’ seizoen is min of meer voorbij, en daarom heeft vader de tuinstoelen en de tuintafel veilig wegborgen in de schuur. En dat betekend : ruimte ! Daarom neemt Thijmen ook niet de moeite om zijn fietst de schuur binnen te rijden, maar laat hij ‘m gewoon op de straat staan. Hij trekt zijn tas van zijn bagagedrager af, en loopt naar binnen. Zijn gedachten zijn bij Meike, en.. bij het gesprek wat hij met Joanne heeft gehad. Thijmen rukt de deur open en laat ‘m met een dreun dichtvallen. “Hé !” roept de stem van moeder, geschrokken. “Doe eens voorzichtig ! Asjeblieft !” “Sorry ..” Thijmen loopt naar de gang, waar hij zijn moeder tegen komt. “Fijne dag gehad ?” vraagt moeder, terwijl ze de keuken in gaat. Thijmen zet zijn spullen aan de kant en antwoord bescheiden. “Ja, prima ..” “Zal ik iets inschenken ?” biedt moeder aan. “Ja, lekker.. ik lust wel een colaatje .” “Prima ..” Moeder gaat er gelijk mee aan de slag. Thijmen gaat de keuken in. Moeder heeft de cola fles al gepakt, en zet een glas op het aanrecht. “Ik ga zo ook koffie zetten.. want, Lieke komt !” Lieke is het 11 jarige dochter van Sanne, de zus van Thijmen, en Marc, zijn zwager. “Heb je veel huiswerk ?” Thijmen wil : hoezo vragen, maar.. beantwoord eerst de vraag van moeder. “Nee, volgens mijn niet ..” Gelukkig niet, denkt hij meteen. “Je nichtje komt voor een opdracht.. Je vader en ik worden allebei geïnterviewd, en dat wil ze dan meteen uitwerken. Ze belde me d ‘r vanmiddag over op.. en, zegt ze, oma, mag ik dan ook blijven slapen ?” Moeder komt bij Thijmen aan tafel zitten. Ze lacht.. “Maar natuurlijk, lieverd ..” grijnst Thijmen, ter aanvulling. “Ja ! Dat vind ik helemaal prima.. , Thijmen !” Moeder knikt en kijkt Thijmen, een moment, doordringend aan. “Ja, gezellig ..” Thijmen meent wat hij zegt. Hij is dol op zijn neefjes en nichtje, Lieke is, namelijk, het enigste meisje. Sanne, die inmiddels 33 is, heeft drie kinderen. Lieke, Yaël en Sem. Yaël is nu 9 en Sem wordt in november 7. Verder zijn er de jongentjes : Robin, van 7, Damian van 5 en Justin van één jaar oud. “Dat dacht ik ook .” “Gaat u haar ophalen ?” Thijmen slikt een slok cola door. “Nee.. .” Moeder schud haar hoofd. “Maar, ik breng haar morgen.. als ik Justin ga halen .” Op woensdag past moeder altijd op. Meestal haalt ze Justin bij ’t schoolplein. “O ja, … dan kunt u dan wel goed combineren .” begrijpt Thijmen. Weer drinkt hij wat cola…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten