maandag 13 juni 2011

Schooljaar 2010/ 2011..

Nakomen

personen :

Annegreeth Middelkoop (13, 2GT, nichtje van Niels, zusje van Matthias)

Johanna Veenstra (14, 3GT, nichtje van Niels )

John Middelkoop (12, 1GT, neefje van Niels)

Marnick (3GT, vriendje van Annegreeth)

Dit fragment heb ik geschreven tussen 27 augustus en 14 september 2010.

Locatie : trein

Weer : Regen (27 - 08 - 2010, 06 : 55) , Zon +/- 15 graden celcius ? (6 - 09 - 2010, 10 : 40) , droog (8 - 09 - 2010, 07 : 50) , bewolkt + zon (8 - 09 - 2010, 9 : 00) Regen (14 - 09 - 2010, +/- 16 : 15).

"Jij moest toch ook nakomen ?"Marnick staat stil. "Ja ."antwoord Annegreeth. Ze kijkt van Marnick naar Johanna. "Ik kom zo !" Gelijk loopt Marnick verder. "Hou een plaatsje voor me vrij ." verzoekt Annegreeth hem snel. "Doe ik ." beloofd Marnick direct. "Jullie hebben veel contact he, samen .." merkt Johanna op. "Ja ." antwoord Annegreeth tevreden. "We kunnen het gewoon goed vinden ." Johanna glimlacht. "Het is opzich ook geen vervelend joch..We hebben tegelijk bio .." legt Johanna haar nichtje uit. Annegreeth pakt haar tas op schoot. "Ik moet gaan ." deelt ze Johanna mee. "Succes he .." groet ze haar. "Ik spreek je snel weer .." "Jij ook succes he.. Ik ga, dan ben ik nog redelijk optijd thuis ." Johanna staat op. Annegreeth loopt weg. "Doei .."zeggen ze alsnog tegen elkaar.


In het straflokkaal vind Annegreeth een plekje naast Marnick. Een jongen uit klas 4 deelt papier uit. Annegreeth pakt haar Engelse lesboek uit haar tas. Voor morgen staat er een SO op het programma. "Heb je een SO morgen ?" informeert Marnick geïntereseerd. "Ja .." "Stilte graag !" commandeert Van Harlingen. Annegreeth pakt een pen. Ze zoekt naar de juiste bladzijde in het lesboek.. Net als Annegreeth het eerste woordje heeft opgeschreven gaat de deur open..

Annegreeth kijkt op. Het is John. "Goedemiddag .." groet Van Harlingen hem. "Goedemiddag .." bromt John enigzins onverstaanbaar. "Jij bent .." Annegreeth glimlacht naar haar neefje. John heeft haar ook ontdekt. "John Middelkoop ." Van Harlingen bekijkt zijn lijst. "Ah 1gt4 .." John knikt. "Ga maar zitten ." Van Harlingen geeft John een papier. John zoekt een plekje op. "Wat is de bedoeling precies ?" vraagt hij als hij zijn stoel naar achteren schuift. "Je houdt je mond en je neemt lestof over uit één van je boeken .." John gaat zitten en neemt zijn tas op schoot om een pen te pakken en één van zijn boeken. Annegreeth schrijft twee woordjes op haar papier. Naast haar ziet ze Marnick familie? op zijn blaadje schrijven. "Ja ." antwoord Annegreeth zo gedempt mogelijk. "Mevrouw Middelkoop ." waarschuwt Van Harlingen... "Stilte graag ." John kijkt achterom...

"Jij moet gerelgd nakomen .." merkt Van Harlingen op. "John Middelkoop zit hier al met drie weken in 't straflokaal.. Ik hoop niet dat het een familie kwaal is .." Van Harlingen kijkt van Annegreeth naar John. Annegreeth zwijgt. "Zijn jullie familie ?" "Ja .." grijzend kijkt John opzei. "Ik ben haar broertje .." "Oké ." knikt Van Harlingen enigzins aarzelend. "Kent u Matthias Middelkoop ?" "Ja .." reageert Van Harlingen langzaam. "Jazeker. Het blijft een moment stil...


"Hij is geen leerling van me geweest, maar ik heb wel zat over 'm gehoord ." Een paar jongens uit klas 4 beginnen te grinniken...

"Toen wij in de tweede zaten zaten zij in de vierde.. Ik weet nog .." begint d 'r één.. zijn stem dempt. "Hij had ook zo 'n vriend ."merkt een ander op. "Die was ook zo lang ." "Niels Jansen ." knikt Van Harlingen instemmend. "Wat doen ze tegenwoordig ?" "ICT ." antwoord Annegreeth snel. "Tweejaars ." "En lijken je broers een beetje op elkaar, Annegreeth ?" "John is op school wel wat liever.. Maar thuis is hij juist extra vervelend !" antwoord Annegreeth zonder blikken of blozen.


"U bent toch niet bang van ze, meneer ?" grapt een jongen uit klas 4. "Nee. Het is ook nog nooit in me opgekomen om aan Annegreeth te vragen of ze een zusje van Matthias is ." Van Harlingen zwijgt. "Ik heb veel van die jongens gehoort.. Het waren jongens die enorm goed wisten hoe ze een les moesten vestoren .." begint Van Harlingen te vertellen. "En driftig, volgens mij .." merkt één van de jongens op. Van Harlingen knikt en maakt de jongens duidelijk dat hij geen details wil horen..

Bijna niemand houdt zich bezig met schrijven. Iedereen luistert of houdt zich bezig met andere dingen.


"En ze waren ook niet de enigste binnen de klas die de les goed wisten te verstoren, dus halverwege klas 2, toen we ons tenminste bezig met het volgende leerjaar gingen bezig houden wilde de meeste collega 's liever niet de mentor worden van die klas ." "Behalve Van Leeuwen ." reageert één van de jongens uit klas 4. "Die heeft nog een klassenfoto van de klas onder het bord hangen .." "Meneer Van Leeuwen heeft ook een groot hart !" "Onzettend groot ." reageert een meisje uit 3GT. "Het is tijd om te schrijven damens en heren ." waarschuwt Van Harlingen. "Er is ook eens een ongeluk gebeurd met gasten uit die bewuste klas ." merkt een/ de jongen uit klas 4 op. "Dat weet ik ook nog heel goed .. Wij zaten toen pas twee dagen in de eerste ." de jongen vervolgt. "Wij konden hen toen nog niet..maar dat onthou je dan toch .."

"Ik wil nu stilte !" maakt Van Harlingen kenbaar. Streng en zo doordringend mogelijk kijkt hij de leerlingen in het straflokaal aan. Annegreeth gaat verder met het schrijven van Engelse woordjes. In haar gedachten bedenkt ze dat ze Matthias en Niels maar eens moet vertellen over dit gesprek. Ze zijn nogsteeds niet vergeten. Tja, maar ja of dat ooit gebeurd ..? En hoe en wanneer zou openbaar komen dat zij en John wel familie maar geen broer en zus zijn ? Niets verklappen, Marnick noteert Annegreeth op de zijkant van haar papier.

Onopvallend stoot Annegreeth Marnick aan. John en ik zijn neef en nicht.. voegt ze er schrijvend aan toe. Marnick glimlacht. Nee, komt goed ! schrijft Marnick als reactie op de zijkant van zijn papier. Annegreeth is geheel tevreden...

www.alinevanklei.web-log.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten