woensdag 25 mei 2011

Ralph – voetballen op hoge hakken kan niet, maar op sneakers ben je een kanjer @ Amber, zegt :

“Weet je wat Erwin tegen we zei ?” Amber kijkt opzei. Ralph loopt naast haar. Ze zijn nog vlakbij school. “Wat ? Wanneer ? Toen je viel ?” “Ja ..” Amber knikt. “Hij vond met blijkbaar super goed ! Want, hij zei : Jij zou een jongen moeten zijn ! Als de KNVB dan langs kwam, werd ik meteen aangenomen bij Oranje !” “Echt ?” Ralph weet niet wat hij hoort. Amber knikt. “Ja, echt !” Ze hijst haar tas op haar rug. “Hé, Amber… goed gedaan, joh !” Ze worden ingehaald door Laurens, Jeffrey en Tycho. “Dankje .” glimlacht Amber. “Jullie waren ook goed, hoor ! Als ik me niet had kunnen concentreren hadden jullie zeker nog een aantal doelpunten gescoord .” laat Ralph aan ‘groep 7’ weten. “Nou, kom op !” protesteert Amber. “Je bent echt super goed !” “Ja, dat vind ik ook ..” reageert Tycho. En dat meent hij. “ Ik moet gaan.. .” Tycho fietst snel weg. “Maar, de volgende keer winnen wij !” roept hij nog. “Je bent echt veel beter geworden ..” zegt Amber, nogmaals. “Daar dacht ik nog aan. Raphaël kan ons wel kansloos noemen.. maar hij, is inderdaad, de enigste die hier kansloos is. Ik ben blij dat hij niet mee deed .” “Ik ook ..”

Thuis verteld Ralph enthousiast over de voetbalwedstrijd. “Amber was zo goed ..!” verzucht hij tussen twee happen door. “Ze heeft gewoon 4 keer gescoord ..”
“Ja, ja ..” knikt moeder van de Kooy. “Dat weten we nou wel ..” “Ja !” protesteert Ralph, gevat.. “Dat is gewoon cool ! Door Amber hebben wij de wedstrijd gewonnen.. en, oké, ook een beetje door mij.. natuurlijk !” “Jij kunt niet eens keepen ..” blaast Jayden narrig. “O jawel ..” is het enigste wat Ralph er op zegt. Hij is te drukt met Amber. “Zelfs Erwin was onder de indruk ! Hij zei dat Amber meteen zou worden aangenomen bij Oranje, wanneer de KNVB langs kwam ..” “Nou …” reageert Lisa meteen. “Dat is wel een super compliment !” “Dat kan niet eens ..” mokt Jayden.
“De leerplicht ambtenaar heeft gebeld .” Moeder mengt zich in het gesprek. Met een ander onderwerp. “Lisa en ik hebben morgen ochtend een afspraak ..” “Oh ..” Vader Arents legt zijn vork een moment op zijn bord. “En, al zenuwachtig ?” informeert hij. “Nee ..” Lisa schud haar hoofd. “Maar ik ben wel benieuwd .” “Ja ..” knikt Arents langzaam. “Het blijft jammer. Maar, ik ben blij dat je wel ergens mee bezig bent .” Ralph baalt dat hij niet kan doorpraten over de wedstrijd. Maar ja, vader en moeder zijn nu eenmaal geen grote voetbalfans. Jammer ! Hij moet nu maar even geïnteresseerd zijn in het probleem van Lisa. Natuurlijk moet hij weten wat de waarheid is. Wanneer je in een dorp woont is ’t oppassen geblazen. Een hoop dorpelingen roddelen. En die roddels.. Ralph luistert. “Vandaag was ik zo klaar . “ verteld Lisa. “Maar ’t is jammer dat het, al met al, zo ’n eind fietsen is. Een baantje in ’t dorp is praktischer en bovendien reuze gezellig .” “Ja, nou ja ..” reageert vader Arents , knikkend. “Daar heb je wel gelijk in. Maar, met onbekende mensen kun je ook praten ..” “Ja, dat weet ik wel … Maar ik praat gemakkelijker met bekende mensen… Dan weet ik tenminste waar ik het over kan hebben. Maar goed, als postbode praten de mensen ook tegen jou. Vandaag ook al ..” “Nou, kijk aan, dan ..” reageert meneer Arents , na de opmerking van Lisa. “Mmm… .” mompelt Ralph. “Succes, in iedergeval .” “Nou, dankjewel !” Lisa kijkt Ralph aan, als ze dat zegt.

Niet lang na de maaltijd komt Amber de slaapkamer van Yorick binnen. Yorick staat midden in zijn slaapkamer, met zijn jas aan.. en steekt zijn hoofd voor de spiegel. Hij staat duidelijk op ’t punt om te vertrekken. “Hé zus !” zegt hij opgewekt. “Je staat toch niet op het punt, om me weer alles over die mooie voetbalwedstrijd van vanmiddag te vertellen ?” hij grijnst en haalt zijn hand door Amber haar. “Goed, hoor ..” zegt hij, gemeend. “Ik ben fan van je !” “Ja, dat zal wel ..” lacht Amber, ze pakt zijn arm. “Nee ..” legt ze uit. “Even iets anders .” Ze geeft haar broer een duw. “Ga op je bed zitten. We moeten het even over Lisa hebben ?” “Hoezo ?” wat overrompeld doet Yorick wat Amber van hem vraagt. Amber gaat meteen naast hem zitten. “Ik zat laatst met haar te praten. En Lisa zei, dat ze echte vrienden mist .. Gewoon, waar ze mee kan praten !” “Ze komt altijd naar het speeltuintje… en neem van mij aan : ze is hartstikke welkom ! Lies is echt een gezellige meid.. We kunnen altijd wel met haar lachen ?” “O .” Even later Amber de nieuwe informatie tot zich door dringen. “Maar, wat vind je er dan van… dat ze gestopt is met haar opleiding ?” “Nou ..” Yorick haalt zijn schouders op. “Apart. Maar ik, wij allemaal, zijn ook stinkend jaloers. Hoe leuk je je werk ook vind. Het liefst heb je toch vrije tijd .” Amber knikt. “Maar ze mist gewoon een goede vriendin. Iemand met wie ze alles kan delen, zeg maar… .” “Ik ben geen meid, Ambie !” Yorick kijkt haar aan. “Nou en ? Ralph is mijn beste vriendin. Je kunt toch een keer naar haar luisteren..; echt luisteren ?” “Je weet wel wat je zegt, Amber ! En oké… misschien moet haar inderdaad een keertje zeggen dat ze niet zomaar een maatje is. Maar, een echte vriend. Want ze hoort er bij. Geloof me ..” “Oké ..” Amber knikt. “Dat moest ik gewoon even zeggen .. .” bekend ze eerlijk. Yorick legt zijn hand op haar schouder. “Mag ik nu gaan ?” vraagt hij. Amber knikt. Ze blijft nog even bij haar broer op ’t bed zitten. Eigenlijk had ze een langer gesprek verwacht. “Hé ..” Als Yorick de drempel over stapt kijkt hij nog even om. “Dat was lief van je ! Lisa mag blij zijn met jou ! En : ik vind jou ook de beste voetbalvrouw van de wereld, net als Ralph ! Zeker weten ..” Yorick verdwijnt. Amber zucht… en ze glimlacht, omdat ze blij is met het laatste wat Yorick tegen haar zij.
Ralph hangt achter de computer, hij is online op hyves en MSN. Ralph probeert zijn MSN naam te wijzigen.
Ralph – 4.1 gewonnen vanmiddag.
Nee, dat is niets..
Ralph – Amber was goed,
Nee, saai… Het moet origineler. Hij wil laten zien dat Amber een kanjer is… Ineens weet Ralph het. Ja ! Meteen begint hij te typen.
Ralph – voetballen op hoge hakken kan niet, maar op sneakers ben je een kanjer @ Amber, zegt :
Ja, fantastisch…
Ralph klikt naar hyves.
Vanmiddag top wedstrijd gehad. 4 – 1 gewonnen van groep 7. . Amber, ik hou van je , je was fantastisch ! tikt hij in zijn WieWatWaar. Tevreden bekijkt hij op de homepage naar het resultaat. Jeffrey schrijft ook iets over de wedstrijd.
4 – 1 verloren van groep 8. Beetje balen, maar Amber was gewoon super goed. Ralph klikt op respect en reageert. Idd. Snel weer een keertje doen… Ook in de www van Tycho staat iets over de wedstrijd. Slechte keeper… vanmiddag 4x een meisje laten scoren, en dus verloren met voetbal… Dat gebeurd met niet nog een keer ! Morgen repitie Engels…. @ volgende keer : WE ARE THE CHAMPIGNONS. Ralph wil reageren, maar dan komt Amber online.

Amber glimlacht als ze ziet wat de MSN naam van Ralph is..
Amber – vindt voetbal chill en R@lphie tof zegt : Dankje ! Jij was ook super goed..
Meteen maakt ze zelf ook een nieuwe ‘slogan’.
Amber – Wij waren de kampioen ! Maar met Ralph blijven wij de champignons @ jij bent ook een kanjer ! Snel logt ze in op hyves. Blij zijn met de 4 – 1 van vanmiddag… trotst zijn op onze fantastische keeper en mezelf @ kampioen zijn tikt ze. Daarna gaat ze naar de homepage. Naomi heeft een nieuwe profielfoto en… ,Amber scrollt met haar muis een eindje omlaag, Ralph schrijft : 4 – 1 gewonnen van groep 7. Amber, ik hou van je, je was fantastisch ! Amber voelt zich waarom worden… daarom klikt ze op reageer. Dankjeeeeeee! Hou ook van jou. XXX. Er verschijnt een geel blokje rechts onderin haar scherm. Amber begrijpt het al… ze scrollt weer naar boven, en ziet dat het Ralph is die heeft gereageerd. Mensen, schrijft hij, even opgelet : Amber heeft al deze 4 doelpunten gescoord ! . Meteen krijgt de volgende reactie. Naomi respecteert haar WieWatWaar en schrijft : super goed, joh ! Ik heb nog een paar super leuke blazertjes voor je… die neem ik morgen wel mee. Kus, tot morgen. Yes, denkt Amber als ze het laatste leest. Ze kan nog wel wat keurige kleren gebruiken in haar garderobe. Altijd handig, zo oudere, stijlvolle nicht. Mooi zo ! Tevreden drukt ze op het hoofd van Naomi. Ze zal haar eens krabbelen, en alvast bedanken. Nu maar hopen dat het, inderdaad, leuke blazers
zijn !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten