woensdag 10 augustus 2011

Tijd voor de afwas! Niels plaatst een pan vol vaat in de langwerpige afwasbak. "Hier ." Thijmen zet de afwastuil ernaast. "Doei !" roept hij uitdagend. Vlug rent hij weg. "Hé, hier blijven .." Niels zet gelijk twee stappen opzei.. hij wordt er bijna kwaad van. "Thijmen, hé.. .." moeder, die er net aankomt, weet Thijmen bij zijn arm te grijpen. "Ik wil spelen !" protesteert Thijmen uitdagend. "Doe niet zo baldadig, zeg .." Moeder reageert streng. "Noem dat maar gerust brutaal ." reageert Niels meteen. "Niels .." moeder kijkt hem aan.. haar ogen spreken. Blijf rustig, zegt ze, bemoei je d  'r maar niet mee ! Alsjeblieft... Moeder buigt zich naar Thijmen en Niels hoort met strenge toon tot hem spreken. Goed verstaan kan hij het niet... daarvoor praat ze te zacht. Gedwee loopt hij, alvast, terug naar de afwasbak. Meteen draait hij de kraan hij de kraan open. Een flinke schuit afwasmiddel spuit hij vervolgens omlaag, 't water in... Na het wegzetten van het afwasmiddel pakt Niels de afwasborstel en begint hij met het schoonwassen van de borden. Na twee borden hoort hij de stemmen van moeder en Thijmen dichterbij komen. "Nou, je broertje is er klaar voor .." deelt moeder mee. "Toch, Thijm ?" ze duwt hem naar voren. "Ja .." knikt Thijmen, overtuigend. "Want ik in ieder geval nog éven spelen, zometeen .. Waar is de handdoek ?" "Theedoek ." verbetert Niels. "Hier ." Thijmen pakt de doek van 'm over. "Weetje .." "Zeg, succes .." moeder onderbreekt Niels. Ze steekt haar duim op en loopt weg. "Tot straks ." "Ja, doei, ma .." reageert Niels eenvoudig. "Maar.. weetje .." begint hij opnieuw. "Ik denk dat Nienke heel verdrietig was geweest ." "Waarom ?" Thijmen lijkt er niets van te begrijpen, verbaast ziet Niels hem omhoog kijken. "Nou, als jij bij haar weggelopen was.. ! Jij moest met mij afwassen, maar, daar had je geen zin in.. Stel nou dat ik Nienke was geweest.. ." "Nou en.. ? Nienke is toch jouw vriendin ?" protesteert Thijmen. "O, dus... je wilt haar niet meer met mij delen ?" Niels haakt er maar op in. Thijmen kijkt bedenkelijk, zucht, en haalt zijn schouders op. "Het is gewoon een beetje gek .." verklaard hij. "Misschien ." reageert Niels. "Nienke en ik zijn gewoon speciaal... zeg maar, en als ik het uitmaak dan is dat helemaal weg. En dat wil ik niet. Grote mensen.. he, die zeggen dan dat ze vrienden blijven, maar meestal gebeurd dat helemaal niet.. en .."  "Nou .." knikt Niels. "Dat is wel waar. Je moet maar gewoon Nienke 's vriendje blijven ." "Maar.. wordt ik er niet te groot voor ?" Ondertussen wrijft Thijmen nog steeds over hetzelfde bord. "Dat is bord is wel droog zo, Thijm .." waarschuwt Niels. "En.. nou, nee.. voorlopig vindt ik dat je er nog niet te groot voor bent ." "O .." Thijmen verwisselt het bord voor het volgende bord. "Ben je nog boos ?" vraagt hij dan. "Dat was niet leuk van je , Thijmen ." "Maar ben je nu nog boos ?" informeert hij gelijk. "Nee, maar.. ik had wel bijna hartstikke boos geworden ." antwoord Niels naar waarheid. "Mama hebt het allemaal al uitgelegd ." verteld Thijmen. Zwijgend gaat Niels door met vaatwassen. Even is hij uitgepraat.

"Misschien kun je wel een beetje bevriend blijven met Harmen ." "Hoe dan ? Harmen woont heel ver weg .." Weer kijkt Thijmen afwachtend omhoog. "Misschien kan hij wel komen logeren.. bijvoorbeeld in de herfstvakantie. Ik weet zeker dat ma dat prima vindt .." Thijmen denkt na. "Da 's wel leuk ." zegt hij dan. "Hoe lang duurt de herfstvakantie ?" "1 week ." antwoord Niels. "En na de zomervakantie moet je eerst ongeveer 8 weken naar school. Dat is twee weken meer als de hele zomervakantie.. en die was toch best snel voorbij ?" "Ja .." Thijmen knikt. "Veelste snel !"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten